Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: يكم. قرابت نسبى

يكم. قرابت نسبى

(س 928) يك خانم آمريكايى چندى قبل به دين مبين اسلام مشرّف شده و با يك مسلمان ايرانى ازدواج كرده است، مرد از ازدواج اولش دو دختر دارد كه با او زندگى مى كنند و خانم آمريكايى نيز از ازدواج اولش دو پسر دارد كه با مادرشان زندگى مى كنند و هم چنان مسيحى باقى مانده اند. با اين توضيح بفرماييد:

1. آيا پسران و دختران وقتى به سنّ بلوغ برسند، با همديگر محرم و خواهر و برادر محسوب مى شوند؟

2. آيا يك نفر مسلمان مى تواند بچه اى كه مسيحى است را به عنوان فرزند خوانده بپذيرد و مخارج زندگى اش را تأمين كند؟

ج 1 ـ با همديگر محرم نمى شوند، چون خواهر و برادر نيستند.

ج 2 ـ مانعى ندارد، خصوصاً اگر بخواهد پس از بلوغ او را به آيين اسلام هدايت كند. 23/1/77

(س 929) مردى زنش فوت كرده و ازدواج مجدّد نموده است. اين زن از شوهر اوّلش فرزند دختر و پسر دارد. آيا پس از فوت زن دومى، دخترهاى زن و پسرهاى طرفين با يكديگر محرم هستند يا خير؟

ج ـ هر چه از فرزندان از حيث پدر و يا مادر يكى باشند، با يكديگر برادر و خواهرند و محرم مى باشند. 3/10/77

(س 930) آيا ازدواج با دخترِ زن پدر، جايز است؟ و آيا فرقى وجود دارد بين اينكه دخترِ زن پدر، از شوهر سابق بوده يا از شوهر لاحق؟

ج ـ ازدواج با دخترِ زن ـ پدر كه او را از شوهر ديگرى داشته ـ چون نه خواهرِ پدرى است و نه مادرى، بلكه اجنبيّه و نامحرم است، بلامانع است؛ ليكن بچّه هايى را كه زن پدر از پدر شما دارد، چون خواهر و برادر مادرى هستند، به آن دختر محرم اند و اگر زن پدرِ شما از پدر شما جدا شده و با شوهر سومى ازدواج كرده، بچّه هايى كه از شوهر سوم خودش دارد، با بچّه هاى شوهر قبل از پدر شما نسبت به شما فرقى ندارند، چون با شما نه از مادر يكى هستند و نه از پدر. 7/12/78

(س 931) آيا زن و مرد مسلمان با مرتد شدن، به محارم خود نامحرم مى شوند؟

ج ـ نامحرم نمى شوند، چون نَسَب از بين نمى رود و تنها علقه زوجيّت است كه بين زن و شوهر از بين مى رود و به هم نامحرم مى شوند. 23/7/78

(س 932) آيا دايى و عموى پدر و مادر به دختر، و عمّه و خاله پدر و مادر به پسر، محرم اند؟

ج ـ به طور ضابطه كلّيه، همه خويشان محرم اند، مگر فرزندان عمو و عمّه، و فرزندان دايى و خاله كه نامحرم اند. پس كسى كه دايى و يا عموست، ولو با چند واسطه، مَحرم كسانى است كه به نحوى عمو و دايى آنها حساب مى شود و عمّه و خاله هم در همين حكم هستند. 28/9/79

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org