Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: سوم. عدّه متعه

سوم. عدّه متعه

(س 1283) با توجه به اينكه زن غير مدخوله عدّه ندارد، اگر زنى را براى يك ساعت به عقد موقت در آورد و پس از دخول و نيز اتمام يك ساعت، مدت عقد تمام شود و بعداً در زمان عدّه، مجدداً او را به عقد موقت خود براى يك ساعت در آورد، ليكن بدون دخول، مدت تمام شود، آيا مى توان با اين زن با استدلال غير مدخوله بودن در عقد دومى، بلافاصله عقد موقت جديدى براى شخص ثالثى منعقد كرد؟

ج ـ قطعاً جايز نمى باشد و طريق مرقوم از حيل ممنوعه و غير صحيحه است و ادلّه اى كه دلالت مى كند كه غير مدخول بها عدّه ندارد، از مثل مورد، انصراف دارد و شامل آن نمى شود. 7/7/83

(س 1284) زنى به مدّت يك شب صيغه موقت گرديده و در همان شب نيز، نزديكى و دخول انجام گرفته و زن نيز با خوردن قرص ضدحاملگى اطمينان به نبودن حمل يافته و پس از ديدن حيض اول و يك هفته مانده به حيض دوم، اقدام به ازدواج دايم با شخص ديگرى نموده است. در اين مورد، تكليف چيست؟ آيا ازدواج دوم (دايم) صحيح است؟ آيا زن مى تواند پس از ديدن دو حيض ديگر، مجدداً با همين شخص صيغه عقد دايم بخواند (اعاده نمايد)؟ با توجه به اينكه مرد، از در عدّه بودن زن بى اطّلاع بوده، آيا فرد ديگرى كه از اين موضوع اطّلاع دارد، در صورتى كه مى داند آن زندگى متلاشى مى شود، بر او واجب است شوهر را مطّلع كند؟

ج ـ عدّه متعه در زنى كه حيض مى بيند، دو حيض است كه بعد از تمام شدن يا بخشيده شدن مدّت، تحقّق پيدا مى كند، و حيض در همان زمان و يا بخشيده شدن مدت، جزء عدّه محسوب نمى گردد؛ و عدّه زنى كه حيض نمى بيند و در سنّ مَن تحيض است، چهل و پنج روز است و ازدواج در عدّه غير، ولو عده متعه، باطل است؛ و چنانچه زنى را براى خود عقد كرده و بعد معلوم شده كه در عدّه بوده، چنانچه هيچ كدام نمى دانسته اند كه زن در عدّه است يا نمى دانسته اند كه عقد كردن زن در عدّه، حرام است، آن زن بر او حرام نمى شود، هر چند با او نزديكى كرده باشد؛ ليكن عقد به هر صورت، باطل است و اعلام به زوج و آگاه نمودن او به اينكه زن در عدّه است، نه تنها واجب نيست ـ چون اعلام آن حقوق الله است ـ بلكه با فرض متلاشى شدن زندگى و آبروريزى و مفاسد ديگرى كه مترتّب بر آن است حرام و غير جايز است و مسلمان بايد از آن اجتناب نمايد. 24/4/78

(س 1285) زنان متّهمه كه عدّه نگه نمى دارند، صيغه كردن آنها چه حكمى دارد؟

ج ـ متعه نمودن آنها جايز است، ليكن بعد از متعه بايد عدّه نگه دارند، و تنها زنا است كه عدّه ندارد. 6/12/71

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org