Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: غسل

غسل

گاهى اوقات براى خواندن نماز و ساير كارهايى كه بايد با وضو انجام داد، غسل واجب مى شود.

شيوه غسل

(مسئله 131) در غسل بايد تمام بدن و سر و گردن شسته شود، خواه غسل واجب باشد، مانند جنابت و يا مستحب، مانند غسل جمعه. به عبارت ديگر تمام غسلها در انجام فرقى ندارند، مگر در نيّت.

(مسئله 132) غسل را به دو صورت مى توان انجام داد: «ترتيبى» و «ارتماسى».

در غسل ترتيبى، ابتدا سر و گردن شسته مى شود، سپس بقيّه بدن.

در غسل ارتماسى، تمام بدن به نيّت غسل در آب قرار مى گيرد، هر چند به تدريج در آب فرو رود. پس براى انجام غسل ارتماسى بايد آب به قدرى باشد كه انسان بتواند تمام بدن را زير آب ببرد.

شرايط صحيح بودن غسل

(مسئله 133) تمام شرطهايى كه براى صحيح بودن وضو بيان شد، در صحيح بودن غسل هم شرط است، بجز موالات. همچنين لازم نيست بدن را از بالا به پايين بشويد.

(مسئله 134) كسى كه چند غسل بر او واجب است، مى تواند به نيّت همه آنها يك غسل به جا آورد، يا آنها را جدا جدا به جا آورد.

(مسئله 135) كسى كه غسل جنابت كرده، نبايد براى نماز وضو بگيرد، همان گونه كه با غسلهاى ديگر هم على الاظهر مى تواند نماز بخواند و لازم نيست وضو بگيرد.

(مسئله 136) در غسل ارتماسى بايد تمام بدن پاك باشد، ولى در غسل ترتيبى پاك بودن تمام بدن لازم نيست، بنابراين، اگر هر قسمتى را پيش از غسل دادنِ همان قسمت آب بكشد، كافى است.

(مسئله 137) غسل جبيره اى، مثل وضوى جبيره اى است.

(مسئله 138) كسى كه روزه واجب گرفته، نمى تواند در حال روزه غسل ارتماسى انجام دهد، چون روزه دار نبايد تمام سر را در آب فرو برد؛ ولى اگر از روى فراموشى غسل ارتماسى كند، صحيح است.

(مسئله 139) در غسل لازم نيست تمام بدن با دست شسته شود، و چنانچه با نيّت غسل، آب را به تمام بدن برساند، كافى است.

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org