Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: ب ـ رمى جمرات سه گانه در منى

ب ـ رمى جمرات سه گانه در منى

(مسئله 436 ) شبهايى كه واجب است شخص در منى بيتوته كند، در همان روزها بايد جمرات سه گانه (جمره اولى، جمره وُسطى، جمره عَقَبه) را به ترتيب رمى كند و به هر كدام هفت ريگ بزند، ولى اگر عمداً همه آنها را ترك كند، به حجّ او ضرر نمى رساند و صحيح است، گرچه در صورت عمد معصيت كرده است.

(مسئله 437 ) تعداد سنگى كه محرم بايد بزند، براى هر يك از جمرات در هر روز هفت سنگ است، و كيفيت انداختن و شرايط و واجبات و احكام، آداب و موارد نايب گرفتن، به همان نحو است كه سابقاً در رمى جمره عقبه در روز عيد، گفته شد. كه بايد همه آنها به جمرات بخورد «يعنى به همان علامتهاى معيّنه».

1 ـ وقت رمى

(مسئله 438 ) وقت انداختن سنگها، از اول طلوع آفتاب تا غروب آفتاب روز يازدهم و دوازدهم، (و سيزدهم براى كسى كه شب سيزدهم در منى بوده است) مى باشد.

(مسئله 439 ) در شب براى افراد غير معذور رمى جايز نيست.

(مسئله 440 ) رمى بين اذان صبح وطلوع آفتاب براى افراد غير معذور جايز نيست.

(مسئله 441 ) كسى كه وظيفه اش، رمى در روز است، اگر عذرى داشته باشد مانند كسى كه بيمار يا عليل باشد يا كسى كه از شلوغى جمعيّت ترس داشته باشد، جايز است شب آن روز يا شب بعد رمى كند.

(س 442 ) آيا زنها مى توانند شب دهم، بعد از نيمه شب از مَشْعَر به منى بروند و همان شب به جمره عقبه بروند و رمى كنند و بعد به خيمه برگردند و نزديك غروب روز يازدهم، مجدداً به جمرات بروند، تا در شب دوازدهم، با توجه به ازدحام و خطرهاى احتمالى، هم رمى روز يازدهم و هم رمى روز دوازدهم را انجام دهند؟

ج ـ براى زنها، رمى جمره عقبه پس از وقوف در مشعر و آمدن به منى در همان شب عيد قربان مانعى ندارد، ولى رمى روز يازدهم و دوازدهم در صورتى براى آنان در شب صحيح است، كه از رمى در روز از صبح تا غروب (ولو در زمانهاى خلوت) معذور باشند و خطر ازدحام براى بعض افراد عذر است.

(مسئله 443 ) رمى جمرات سه گانه بايد به ترتيب واقع شود و اگر كسى رمى را به ترتيبى كه گفته شد به جا نياورد، هر چند از روى فراموشى يا ندانستن مسئله باشد، بايد دوباره آنچه را كه بر خلاف ترتيب به جا آورده، به ترتيبى كه قبلا ذكر كرديم به جا آورد؛ مثلا اگر اول جمره وُسطى و بعد جمره اُولى را رمى كرده است، همين مقدار، كفايت مى كند كه جمره وُسطى را دوباره رمى كند و بعد جمره عقبه را، و اعاده جمره اُولى لازم نيست.

2 ـ قضاى رمى جمرات

(مسئله 444 ) اگر كسى رمى يكى از روزها را فراموش كند، واجب است روز بعد آن را قضا كند، و اگر دو روز را فراموش كرد، بايد در روز بعد هر دو را قضا كند، و همچنين است اگر از روى عمد ترك كرده باشد.

(مسئله 445 ) واجب است قضا را بر ادا مقدم بدارد. پس در روز يازدهم، اگر بخواهد قضاى جمره عقبه روز عيد را به جا بياورد، اول بايد قضاى آن را به جا آورد و بعد رمى روز يازدهم را كه اداست انجام دهد.

(س 446 ) كسى كه نتوانسته قربانى كند، و يا تقصير نيز ننموده است، آيا مى تواند رمى روز يازدهم را انجام دهد؟

ج ـ مانعى ندارد، چون تقدم و جلوتر آوردن اعمال روز عيد از رمى و تقصير و قربانى، دخالتى در وجوب و صحّت رمى جمرات ثلاثه در روز يازدهم نداشته و ندارد.

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org