بسم الله الرّحمن الرّحيم
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا الله »
در عرصه ي رسانه و فضاي نشر و تبليغ، واژگاني به چشم مي خورد که از ظرفيّت و اهميّت والايي برخوردارند: «رسول »، «رسالت»، «ابلاغ» و .... اينکه اين واژگان کليدي چقدر از مفاهيم ارزشي و چه بار گرانبهايي را با خود به همراه دارند، بر اهل نظر پوشيده نيست. ارتباط اين کليد واژه ها با «رسانه » که با محتواي بلند و غني در آميخته اند، حاکي از مسئوليت سنگيني است که بر دوش «اصحاب رسانه» حمل مي شود. خوب است بدانيم اين مسئوليت زماني خود را بيشتر از ديگر مواقع به رُخ مي کشد و بر ذهن و وجود آدمي جا خوش مي کند که مي بينيم: مردم با اشتياق و کمترين هزينه، خرد و بينش خود را در اختيار خروجي هاي رسانه ها قرار مي دهند و از دريافت پيام هاي آن خروجي ها نيز خشنودند. جفاست که از خان اين نعمت هاي اهدايي، براي رشد و تعالي هر چه بيشتر آنها به شايستگي قدرشناسي نشود. از اين منظر به واقع بايد حرکت رسانه ها از روش و منش عزيزترين بنده ي برگزيده ي خداوند، نشأت بگيرد. اين شيوه و روش که الگويي ماندگار براي نسل ها و انسان هاي بيدار است، خطاب به رسول خاتم(ص) اين چنين در آيه ي شريفه ي : «وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ » بيان شده است؛ هم خُلق و خوي پيامبر(ص) به عالي ترين و بهترين اخلاق، توصيف شده است و هم شخصيت رسول خدا (ص) به عنوان الگو و اسوه براي مردم معرفي گرديده است: «لَكُمْ فِي رَسُولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ ».
نشريه «صفيرحيات» با تأسّي از اخلاق نيکويِ رسولِ رسالت الهي، حضرت ختمي مرتبت محمد مصطفي(ص) و عترت گرامي اش صلوات الله عليهم اجمعين، به دنبال ايجاد بسترهاي مناسب براي رشد علم و اخلاق و رسيدن به کمالات انساني و معنوي است و در همين راستا، الزاماتي را براي خود به صورت تکليف و وظيفه ي هميشگي در نظر گرفته است:
1. صفيرحيات، با توجه به هم گرايي حقوق با اخلاق که هر دو از پايه هاي اساسي اخلاق رسانه اي شمرده مي شوند، مسأله ارتباط با مخاطبين را فرصتي مغتنم جهت ارتقاي فکر و فرهنگ متقابل مي داند و موضوعات، مباحث و محتواي نشريه را روشنگر و با رويکردي انديشمندانه بر اساس تفکر ناب اسلامي و فقه شيعي انتخاب مي نمايد.
2. صفيرحيات با اعتقاد به جدايي فکر سليم و عقل حکيم از عقل شيطاني و فکر سياست کامي و سياست بازي، در ارايه محتواي خود، براي منافع شخصي و گروهي منزلتي قايل نيست و آنچه را که آموزه هاي ديني بر آن پاي مي فشرد، چراغ راه و پيشه خود قرار خواهد داد و از آلودگي هاي احتمالي در فضاي فکري، سياسي و اجتماعي دوري مي جويد.
3. صفيرحيات با نگاه واقع بينانه به جريانات و مباحث روز جامعه، در پي طرح پرونده و موضوعاتي است که بتواند گوشه اي از نيازها و مشکلات اجتماعي اقشار مختلف مردم به خصوص جوانان را در قالب گفتگو، مقاله، گزارش، اطلاع رساني و ... آسيب شناسي نموده و بر علاج آنها راهکار مناسبي به مخاطبين محترم ارايه نمايد .
4. صفيرحيات با احترام به همه ي انديشمندان، صاحب نظران و کارشناسان ديني، اجتماعي و فرهنگي از ايده ها و انديشه هاي آنان در جهت غناي فکر و فرهنگ بهره خواهد جُست و در اين حوزه، نقد و نظر را پيرامون موضوعات منتشر شده در نشريه، حق همه ي صاحبان انديشه مي شمارد و از آن استقبال مي کند.
به فرموده ي معمار بزرگ انقلاب اسلامي حضرت امام خميني(س): «مطبوعات بايد اين توجه را داشته باشند که چيزهايي که براي ملت مفيد نيست در روزنامه ها ننويسند، کاغذ صرف اين نکنند، بايد راديو تلويزيون به اين معنا توجه داشته باشند.» (صحيفه امام، ج19، ص 375)
ايشان به «اصحاب رسانه » نسبت به عواقب اخروي در قلم زني و نوشته ها هشدار مي دهند که: «در نوشته هايتان به خدا توجه داشته باشيد، بدانيد که اين قلم که در دست شما است در محضر خدا است و اگر هر کلمه اي نوشته شود، بعد سؤال مي شود که چرا اين کلمه نوشته شده است. اگر به جاي اين کلمه بشود يک کلمه خوب تر نوشت، از شما سؤال مي کنند چرا اين کلمه زشت را نوشته ايد؟» (صحيفه امام، ج13، ص 482)حضرت امام(س) همچنين در نوشتن مطالب و تيترهاي چشمگير رسانه ها به هدف سازي مطلوب و مورد تأييد اخلاق و وجدان باطني توجه و توصيه مي کنند و مي فرمايند: «قبل از اينکه تيترها را بخواهيد درشت بنويسيد با خودتان خلوت کنيد و ببينيد که براي چه اين کار را مي کنيد؟ مقصد شما چه است؟» (صحيفه امام، ج14، ص 147)اينها نمونه هايي از «اخلاق رسانه اي» است که توجه، التفات و التزام «اصحاب رسانه» به آنها؛ هم موجب حفظ حريم حقوق عمومي و خصوصي افراد و حيثيّت فرد و جامعه خواهد شد و هم ارتباط و اعتماد صحيح و سالم، توأم با احترام متقابل را با خوانندگان، بينندگان و شنوندگان آن، برقرار خواهد ساخت.