Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: سگ و خوك

سگ و خوك

(س 139) دست زدن به سگ و نوازش آن چگونه است؟ با توجّه به اين كه مثلاً در نجس العين هاى ديگر مانند خون و مدفوع، دست زدن ايرادى ندارد؛ امّا بايد رفع نجاست شده، و شسته شود، آيا مى توان گفت در مورد اين حيوان نيز همين طور است؟

ج ـ مستفاد از مجموع احكام و آثار وارد شده از معصومين(عليهم السلام) ناخوشايند بودن اعمال ذكر شده در سؤال نسبت به سگ است و چه بسا ارتباط به نحو نوازش و دست زدن به سگ، موجب ايجاد امراضى براى انسان بشود كه هنوز علم بشر به آن ها نرسيده، بنابراين، مقايسه مورد ذكر شده در سؤال با موارد ديگر، مانند خون، قطعاً ناتمام است، قطع نظر از آن كه مخالف با مذاق فقه و شرع هم هست.

27/7/78

(س 140) شايع است كه تازى (سگ شكارى) در احكام نجاست و طهارت با سگ هاى ديگر، تفاوت دارد. شايد دليل اين گفته آن باشد كه تاريخ نشان مى دهد كه اعراب، پس از اسلام، از رفت و آمد تازى به خيمه ها ممانعتى نمى كردند و حتّى در خيمه آن ها مى خوابيد و آن را هديه اى از طرف خدا مى دانستند. آيا تفاوتى ميان تازى (سگ شكارى) با ساير سگ ها در نجاست است؟

ج ـ از حيث نجاست، هيچ تفاوتى بين تازى كه به زبان عربى به آن «سلوقى» گفته مى شود با سگ هاى ديگر نيست، و همه انواع سگ ها نجس العين اند و تاريخ ذكر شده اگر تمام هم باشد؛ مربوط به زمان جاهليت و مردم دور از تمدّن بوده و مربوط به مردمى است كه دخترانشان را زنده به گور مى كردند. 27/7/78

(س 141 ) گاهى برخى حيوانات غيرمعمول را براى معاينه نزد ما مى آورند كه از نظر نجاست و پاكى، مورد سؤال اند. از اين جمله، نژادهاى مخلوطى است كه از اختلاط گرگ و سگ به وجود مى آيد و اين نوع حيوان، شباهت زيادى به گرگ دارد. با توجّه به پاك بودن گرگ، اين نژاد مخلوط، از نظر نجاست و پاكى چه حكمى خواهد داشت؟

ج ـ طهارت و نجاست حيوان متولّد شده از دو حيوان مختلف، دائرمدارِ عنوان و اسم اوست. مثلاً اگر سگ و گرگ با هم جمع شوند؛ بچّه اى كه از آن ها متولّد مى شود، اگر عرفاً به او سگ اطلاق مى شود؛ حكم سگ بر او مترتّب است، و اگر گرگ گفته مى شود، احكام گرگ را دارد، و اگر هيچ يك از اين عناوين بر او صادق نيست و عنوان سومى دارد، غير از خوك كه نجس العين است، محكوم به طهارت است، و در صورت شك در سگ و يا خوك بودن نيز محكوم به طهارت است و به طور كلّى، هر حيوانى كه سگ و يا خوك بودنش ثابت نشود، زنده اش محكوم به طهارت و پاكى است، چون يا جزء حيواناتِ پاك است و يا به حكم اين كه هر مشكوك به نجاستْ پاك است، محكوم به پاكى است. 16/9/79

(س 142) حكم لباسى كه سگ آن را ليس زده چيست؟

ج ـ سگ و خوكى كه در خشكى زندگى مى كنند، حتّى مو و استخوان و پنجه و ناخن و رطوبت هاى آن ها نجس است و نجس شدن لباس با ليسيدن آن ها، حكم نجس شدن آن با بقيّه نجاسات را دارد و تفاوت سگ با بقيّه اعيان نجسه در ولوغ و خوردن و زبان زدن در ظرف است كه با مراجعه به رساله، روشن مى شود. 20/11/78

(س 143) با توجه به نياز شديد بيماران دچار سوختگى وسيع به جلوگيرى از دفع آب از محل سوختگى و كمك به تسريع بهبود نسوج از بين رفته و همچنين ترميم زخم هاى ناشى از افتادن در بستر مانند زخم هاى جانبازان قطع نخاعى و نيز انعقاد سريع خون در جراحى هايى كه به روش هاى معمول مانند سوزاندن مويرگ و يا بستن رگ ها قطع خونريزى عملى نيست (مانند جراحى هاى مغز و يا فك و صورت) اكنون در دنيا از محصولات جديدى همچون Xenoderm و Surgicoll استفاده مى گردد كه اين محصولات از انجام عمليات شيميايى بر پروتئين خوكى به دست مى آيد. على هذا از حضور آن مرجع عظيم الشأن استفتا مى نمايد كه راجع به شرعى بودن كاربرد اين محصولات در بيماران نيازمند ارائه طريق فرمايند؟

ج ـ استفاده از داروهاى ترميمى كه در سؤال آمده ـ گرچه از مثل خوك و سگ و يا چيزهاى نجس العين ديگر است كه با عمليات شيميايى تهيّه شده است ـ قطعاً جايز مى باشد و چگونه جايز نباشد و حال آن كه داروهاى خوراكى گرچه نجس و از نجس هم تهيّه شود خوردنش براى غير مريض حرام است؛ امّا براى مريض و در مقام معالجه مانعى ندارد چه رسد به ترميم كه حتّى در غير مقام معالجه هم جايز است و مانعى ندارد. 21/5/80

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org