|
نماز و دفن ميّت
(س 502)نماز خواندن بر جنازه شخصى كه اقدام به خودكشى كرده چه صورتى دارد؟ ج ـ نماز خواندن به جنازه مسلمان، مطلقاً واجب است. 29/5/77 (س 503) آيا مى توان بر چندين جنازه ميّت مرد و زن با يك نيت مشتركاً اقامه نماز نمود؟ به چه صورت؟ ج ـ همه جنازه ها در صف واحد قرار داده شود و مصلّى در وسط صف قرار گيرد و مراعات نمايد در دعا براى اين ها بعد از تكبير چهارم، يعنى اگر دو نفر هستند ضماير را تثنيه بياورد و اگر زيادتر بودند ضماير را جمع بياورد و بهتر آن است كه به هر يك نفر، يك نماز بخواند و تثنيه آوردن به همان است كه بگويد «اللهم اغفر لهذين الميتين» و براى جمع آوردن بگويد «اللهم اغفر لهؤلاء الاموات». 22/10/82 (س 504) در نماز ميّت، اگر كسى نتواند ادعيه را به عربى بگويد، آيا مى تواند تنها به پنج تكبير اكتفا كند؟ اگر قادر بر عربى خواندن ادعيه باشد، آيا اكتفا به پنج تكبير جايز است؟ ج ـ اگر كسى پيدا شود كه ادعيه را به فارسى (يعنى ترجمه آن را) بخواند، بايد به همان نحو نماز ميّت خوانده شود، وگرنه همان تكبيرات را بگويند، و در هر حال، بنا بر احتياط واجب، بعد از دفن، هر زمان كسى پيدا شد كه بتواند نماز ميّت را صحيح بخواند، بايد نماز بر قبر ميّت خوانده شود. 18/8/74 (س 505) آيا نماز ميّت بايد متصل به تدفين باشد، يا اگر منفصل هم باشد، مانعى ندارد؟ ج ـ آنچه كه واجب است، خواندن نماز بر ميّت است و اتصال به دفن در نماز ميّت شرط نيست. 5/10/75 (س 506) اگر مردى كه بتواند نماز ميّت را بخواند نباشد، آيا زن مى تواند نماز ميّت را بخواند؟ ج ـ مانعى ندارد. 18/8/74 (س 507) آيا در دفن ميّت، مثل نماز، اذن ولىّ شرط است يا خير؟ ج ـ در اعمال واجبه متعلّقه به تجهيز ميّت، از قبيل غسل دادن، تكفين، نماز و دفن، اذن ولىّ شرط است. 7/3/76 (س 508 اگر شخصى متوجّه شود كه نماز ميّتى كه خوانده شده، صحيح نبوده، ولى اگر بخواهند دوباره بخوانند، نسبت به كسى كه نماز ميّت را اشتباه خوانده، بى احترامى مى شود و نمى توان بدون اين كه ديگران متوجّه بشوند، نماز را خواند، در اين صورت، تكليف چيست؟ ج ـ اگر نشود به جسد ميّت نماز صحيح خواند، واجب است نماز ميّتِ صحيح به قبرش خوانده شود. 25/1/78 (س 509)آيا بر ميّتى كه در تابوتى بسته گذاشته اند، مى توان نماز ميّت خواند؟ ج ـ مانعى ندارد. 6/7/79 (س 510) چرا ميّت مرد را از طرف سر و ميّت زن را از طرف عرض بدن وارد قبر مى كنند؟ ج ـ در اين زمينه روايت داريم و لذا مستحب است. 6/1/76 (س 511)زنى در منطقه ما مُرده بود، بعد از دو سال، هنگام عبور خيابان از قبرستان، ناچار شده اند قبر را خراب كنند وقتى قبر شكافته شد، جسد آن زن هيچ تفاوتى با روز اوّل دفن نكرده بود و سالم بوده، حال تكليف چيست؟ ج ـ بايد دو مرتبه دفن شود و اگر كفنش از بين رفته، دو مرتبه كفن نمايند و دفن كنند. 6/9/78 (س 512)آيا ميّت مسلمان را مى توان در زمين غصبى عمداً يا سهواً دفن نمود، و اگر اين عمل صورت گرفت و صاحب زمين راضى نبود، چه حكمى دارد؟ ج ـ با عدم رضايت مالك، نبش قبر جايز بلكه واجب است. 11/11/77 (س 513) اين جانب قبرى را در بهشت زهرا براى خود خريدارى نمودم ولى به علت فوت يكى از نزديكان قرار بر اين شد كه در ازاى پرداخت پول قبر به من، شخص فوت شده را در آن قبر دفن كنند. اكنون حدود سه سال از آن تاريخ مى گذرد و هنوز پولى از طرف متوفى به من داده نشده است، حال با اين كه من راضى نيستم متوفى در قبر خريدارى شده از من دفن گردد، آيا مى توان نبش قبر كرد و قبر را به جاى ديگر منتقل كرد؟ يا مى توان قبر ديگرى جايگزين آن قبر به من داده شود؟ ج ـ حق مطالبه پول قبر يا قبر ديگرى كه قيمتش مساوى با همان قبر باشد و شما با آن راضى باشيد را داريد، امّا حق نبش قبر و خالى كردن قبر را نداريد چون اجازه دفن به شرط دادن پول، قرارداد لازمى است و قطعاً نبش قبر حرام است. 2/5/80 (س 514)در بيابان استخوان انسانى پيدا شده كه نمى توان تشخيص داد كه آيا اين استخوانِ زن است يا مرد. كفن و دفن چگونه بايد انجام گيرد؟ ج ـ استخوان پيدا شده، در قبرستان مسلمانان بايد دفن شود و مرد و زن بودن، دخالتى در وجوب زير خاك نمودن و دفن كردن آن ندارد. 6/9/78 (س 515) هنگام كندن قبر، جسدى پيدا مى شود، در حالى كه هنوز استخوان هايش كاملاً از بين نرفته است و قطعاتى كوچك به اندازه پنج تا ده سانتيمتر پيدا مى شود، آيا مى توان در آن قبر، مرده ديگرى را دفن كرد؟ ج ـ ظاهراً نمى شود، چون هنوز حقّ آن ميّت نسبت به آن قبر باقى است، مگر آنكه با رضايت ورثه و اولياى آن ميّت باشد. (س 516)اگر بچّه اى را كه نماز ميّت بر او واجب شده بخواهند دفن كنند، آيا بايد تلقين بر او خوانده شود يا خير؟ ج ـ تلقين به طور كلّى مستحب است. 4/2/77 (س 517) چيدن ناخن ميّت و موى سر و بدن او اگر بلند باشد، چه حكمى دارد؟ و اگر جدا كردند، آيا بايد درون كفن ميّت قرار دهند يا خير؟ ج ـ كراهت دارد، بلكه احتياط مستحب در ترك آن است، و آنچه از ميّت جدا شده، بايد با او دفن كنند. 6/3/76 (س 518) در قبرهاى چند طبقه اى كه فضولات اجساد پس از متلاشى شدن به طبقه زيرين نفوذ مى كند، آيا مى توان زن و مرد اجنبى را دفن كرد؟ ج ـ مانعى ندارد، به خاطر اين كه بينشان حائل وجود دارد و اگر حائل هم نباشد، دفن زن و مرد اجنبى در يك قبر قطعاً كراهت دارد. 22/12/80
|