|
امام و مبارزه با خرافات و تحجر
نكته دوم را در رابطه با امام (سلام اللّه عليه) استاد بزرگوار عرض مى كنم. يكى از مسائلى كه به نظر بنده در رابطه با امام مى رود منسى بشود و فراموش بشود و خطرناك نيز هست ـ براى اينكه امام مبدع اين حركت بوده و مبتكر اين معنا بوده است ـ مبارزه با خرافات، تحجر و ارتجاع است. مبارزه با خرافات و تحجر و ارتجاع يك اصل اساسى بوده در فقه امام، در كلام امام و در اخلاق امام و در تمام جوانب و حواشى زندگى امام. امام با تحجر گرايى و با ارتجاع مخالف بودند. بنده براى نمونه شما را ارجاع مى دهم به كتاب انوارالهداية تأليف خود امام جلد اول بحث تحريف قرآن؛ در آنجا امام كتاب و گفته هاى يك فرد بزرگى را چنان نقد مى كنند كه من هنوز شرايط را مساعد نمى دانم كه عبارت را بخوانم، هنوز جرأت نمى كنم عبارت را بخوانم، اما شما برويد آنجا را نگاه كنيد كه امام مى فرمايد غالب يا كل آنچه اين بزرگوار در مستدرك نوشته روايات ضعاف است و رواياتى است كه مشايخ ثلاثه به آنها توجه نكرده اند. آن نويسنده بزرگوار كه آدم پرهيزكار اما ساده اى بوده، امام مى فرمايد اين آقاى بزرگوار اينها را در مستدرك جمع كرده است چه برسد به بقيه كتابهايش، در بقيه كتابهايش ديگر اصلا دوست مى داشته كه روايات ضعاف و چنين و چنان را جمع كند. نتيجه آن ظاهر گرايى آن شد كه امام مى فرمايد: مصيبتى به اسلام وارد شد، بسيار با عظمت. او مقصر نبوده، آدم خوبى بوده است آدم پرهيزكارى بوده ولى خرافه و ارتجاع كارش را به اينجا رساند. خرافه و ارتجاع و جمود بر يك اصل بدون توجه به ابعاد مسأله، مشكلات مى آورد و اين در زندگى امام متأسفانه فراموش شده است. بنده به عده اى از اين آقايان مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام در قم كه آمده بودند گفتم كه به اين بُعد زندگى امام توجه كنيد. البته يادتان باشد خرافه و ارتجاع به معنى حمله به آنچه كه شيعه مقدس مى داند و دليل بر مقدس بودنش دارد نيست! اينكه اگر انسان بعد از نمازش با بندهاى انگشتش تسبيح بگويد اگر تسبيحى غير از تسبيح تربت دارد اين افضل است. اما اگر تربت امام حسين(عليه السلام)باشد افضل است. اين ديگر اسمش ارتجاع نيست، فورى نچسبيم به اين حرف غلط! اين مقدس است، اين فكر مقدس در اسلام است. احترام به يك شهيد است آن هم شهيدى مثل سيدالشهداء، سر سلسله آزادگان. خرافه و ارتجاع يعنى چيزهايى را ساختن براى سرگرمى مردم، يعنى چيزهايى را ساختن براى اينكه يك مشت آدمهاى ناآگاه را در ناآگاهى نگه داريم و نگذاريم اينها آگاه بشوند و نگذاريم اينها مطالب را بفهمند، راز بدبختى شان و عقب ماندگى شان و راز استبداد و استبداد پرورى را در وجود و سر زمين خودشان دريابند. اين بُعد زندگى امام را شما مى توانيد برجسته كنيد و درباره اش تحقيقات فراوان انجام دهيد.
|