|
نتيجه :
با توجه به آنچه گذشت، روشن گرديد كه، دلايل قايلين به اجزاء همه اغسال از وضو، مانند سيد مرتضى؛ و آيت اللّه العظمى صانعى(دامت بركاته) بسيار قوىتر و بيشتر از دلايل مشهور است. واين رأى با آنچه كه از پيامبر مكرّم اسلام 9 مبنى بر سهولت و آسانى دين، رسيده سازگارتر مى باشد. ناگفته نماند، طبق رأىِ مختار معظمٌ له و استفتائات انجام شده از محضر ايشان، گرچه كفايت غسل از وضو منحصر در غسل جنابت نيست؛ و بنابر آنچه در اين مقال تبيين گرديد همه اغسال ؛ اعم از واجب و مستحبى از وضو كفايت مىكند، ليكن در اغسال مستحبى فقط بايد به مواردى كه به خصوص در روايات به استحباب آنها تصريح شده است، اكتفا نمود. به عبارت ديگر، به عنوان نمونه «غسل جمعه» و يا «غسل زيارت امام رضا (ع)»، كه به خصوص به عنوان غسل هاى مستحبى ذكر شدهاند، كفايت از وضو مىنمايند؛ اما اگر ـ به فرض ـ فردى به صورت مطلق و براى طاهر بودن غسل نمايد و هيچ غسل واجب و مستحب ديگرى در نيت نداشته باشد، اين غسل وى كفايت از وضو نمىكند.[1] -------------------------------------------------------------------------------- [1] . ر.ك: عروة الوثقى ج1، ص 542، مسئلة 20؛ و ص 549، مسئلة 4؛و ص 550، مسئلة 5.
|