Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: سابقه تاریخی مسؤولیت عاقله

سابقه تاریخی مسؤولیت عاقله

تردیدی نیست که حکم مسؤوليت عاقله از احكام اجتماعي و تأسیسی اسلام نیست و چون همین معنا پیش از اسلام وجود داشته و مبتکر آن اسلام نبوده، در اصطلاح به آن احکام امضایي گفته شده است. این معنا افزون بر کتب تاریخی و لغت، در میان فقهای متقدم و متأخر نیز مورد اذعان قرار گرفته است (عاملى، ج 9، ص 682؛ جزيرى و غروى و ياسر، مازح، 1419ق، ج 5، ص 568؛ مرعشى نجفى، 1415ق، ج 2، ص 137؛ مکارم شيرازى، 1422ق، ص 217؛ شيرازى، 1425ق، ج 2، ص 292). زندگي اعراب جزيرهالعرب در زمان پیش از اسلام بر نظام قبيله‌اي و عشیره‌ای استوار بوده و مسؤوليت شخصي در آن یا وجود نداشت یا در کنار مسؤولیت قبیله و نقیب و رئیس آن در غیاب دولت بود كه نوعی قرارداد اجتماعی و تضامن قبيله برای حفظ امنیت و نظم عمومی و جلوگیری از خون‌ریزی بیش‌تر بوده که افراد عشیره خود را در برابر رفتار آحاد قبیله مسؤول مي‌دانست و پرداخت دیه در قتل خطا و یا فرار قاتل و یا قتل دیوانه و کودک يكي از آن مسؤوليت‌ها بود، مسؤول می‌شناخت و به سراغ بستگان ذکور برحسب درجه نزديكي می‌رفت و واسطه میان قاتل و مقتول می‌شد و آن دیه را بين جميع افراد خانواده قبيله توزيع مي‌کرد تا همه نفوس قبيله آرامش يابند و به كسي ستم نرود (جواد علی، بی‌تا، ج 5، ص 489 ـ 488).

به‌طور مشخص در میان فقها «شهید ثانی»، در این باره می‌گوید: «علما گفته‌اند تحمیل غرامت بر غیر جانی خلاف قاعده است، مگر این‌که چون
قبایل عرب در زمان جاهلیت از روی تعصّب در مقام حمایت و نصرت جانی برمی‌آمدند و مانع می‌شدند که اولیای مقتول بتوانند انتقام بگیرند و یا حقشان را از قاتل و جانی بگیرند، شارع متعال مقرر فرموده، در صورتی که جنایت عمدی نباشد، در عوض این حمایت و نصرت بی‌جا برای کمک به قاتل بذل مال کنند و عاقله جانی که خویشاوندان او هستند، دیه مقتول را بدهند» (شهید ثانی، 1413ق، ج15، ص 508).

نکته قابل توجه از این منقولات روشن می‌گردد که روش عقلای آن زمان این تعهد و صیانت اجتماعی بوده است که ضمن پذیرش اصل مسؤولیت شخص، تشریع ضمان عاقله به جمع احاله داده و به لحاظ تاریخی، این حکم با توجه به شرایط و مقتضیات زندگی قبیله‌ای و عشیره‌ای متداول شده است و مناسبات آن عصر قبل از اسلام چنین اقتضایی داشته و تا دوران‌های بسیار به ما قبل دوره معاصر در نظام قبیله و در غیبت دولت متکفل این امور، این شیوه از پرداخت حق مقتول، واقعاً کارساز بوده است.

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org