Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: ج) دیه برابر با مسلمانان

ج) دیه برابر با مسلمانان

صاحب وسائل در باب چهارده از ابواب دیات النفس، چهار روایت آورده است که سه روایت آن دلالت بر برابری دیه یهودی، نصرانی و مجوسی با مسلمان دارد؛ البته در روایت اوّل و سوم تعبیر ذمّی دارد و شرایطی هم ذکر شده است. ولی روایت دوم، بدون هیچ شرطی می‌فرماید: «دیه یهودی، نصرانی و مجوسی همان دیه مسلمان است». از آن‌جا که به این روایات، در مباحث بعدی زیاد اشاره می‌شود، متن آن‌ها را می‌آوریم:

1. مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ، بِإِسْنَادِهِ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ، عَنْ أَبِي أَيُّوبَ، عَنْ سَمَاعَةَ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَنْ مُسْلِمٍ قَتَلَ ذِمِّيّاً؟ فَقَالَ: «هَذَا شَيْ‌ءٌ شَدِيدٌ لَا يَحْتَمِلُهُ النَّاسُ فَلْيُعْطِ أَهْلَهُ دِيَةَ الْمُسْلِمِ حَتَّى يَنْكُلَ عَنْ قَتْلِ أَهْلِ السَّوَادِ، وَ عَنْ قَتْلِ الذِّمِّيِّ، [ثُمَّ قَالَ:] لَوْ أَنَّ مُسْلِماً غَضِبَ عَلَى ذِمِّيٍّ فَأَرَادَ أَنْ يَقْتُلَهُ وَ يَأْخُذَ أَرْضَهُ وَ يُؤَدِّيَ إِلَى أَهْلِهِ ثَمَانَمِائَةِ دِرْهَمٍ إِذاً يَكْثُرُ الْقَتْلُ فِي الذِّمِّيَّيْنِ، وَ مَنْ قَتَلَ ذِمِّيّاً ظُلْماً فَإِنَّهُ لَيَحْرُمُ عَلَى الْمُسْلِمِ أَنْ يَقْتُلَ ذِمِّيّاً حَرَاماً مَا آمَنَ بِالْجِزْيَةِ وَ أَدَّاهَا وَ لَمْ يَجْحَدْهَا (همان، ص221).[1]

2. وَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مِهْرَانَ، عَنِ ابْنِ الْمُغِيرَةِ، عَنْ مَنْصُورٍ، عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: «دِيَةُ الْيَهُودِيِّ وَ النَّصْرَانِيِّ وَ الْمَجُوسِيِّ دِيَةُ الْمُسْلِمِ» (همان).[2]

3. «وَ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ، عَنْ فَضَالَةَ، عَنْ أَبَانٍ، عَنْ زُرَارَةَ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: «مَنْ أَعْطَاهُ رَسُولُ اللَّهِ (ص) ذِمَّةً فَدِيَتُهُ كَامِلَةٌ، [قَالَ زُرَارَةُ: فَهَؤُلَاءِ؟ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع)] وَ هَؤُلَاءِ مَنْ أَعْطَاهُمْ ذِمَّةً» (همان).[3]

ملاحظه می‌شود که روایت اوّل، ضمن لزوم پرداخت دیه مسلمان به اولیای مقتول ذمّی، توضیح می‌دهد که اگر قرار باشد هشتصد درهم دیه ذمّی باشد، قتل و ناامنی در بین اهل ذمّه زیاد می‌شود. بنابراین، تا هنگامی که یک ذمّی به پرداخت جزیه باور دارد و آن را می‌پردازد و انکار نکرده است، کشتن او بر مسلمان حرام و ستم است. روایت سوم هم دیه اهل ذمّه‌ای را که پیامبر (ص) به آنان ذمّه داده و با آنان پیمان بسته است، دیه کامل (یا همان دیه مسلمان) ذکر می‌کند و تنها روایت دوم است که بدون هیچ شرطی، دیه یهودی، نصرانی و مجوسی را برابر با دیه مسلمان بیان می‌کند.

----------

[1]. سماعه می‌گوید: از امام صادق (ع) در باره‌ کشتن ذمّی توسط مسلمان پرسیدم، گفت: این امر دشوار است و مردم تحمل آن را ندارند، باید دیه مسلمان به خانواده ذمی پرداخت شود تا از کشتن اهل عراق و نیز کشتن اهل ذمّه دست بردارد. سپس فرمود: اگر بنا باشد هر مسلمانی که بر اهل ذمّه خشمگین می‌گردد، بخواهد او را بکشد و زمین او را تصاحب کند و به خانواده‌اش هشتصد درهم بپردازد، کشتار اهل ذمّه فراوان می‌شود و کسی که یک ذمی را از روی ستم بکشد، پس [بداند که] این کار بر مسلمان حرام است که ذمّی را به قتل برساند. این کار حرام است [به‌ویژه] تا وقتی که ذمّی، به جزیه‌دادن ایمان دارد و آن را می‌پردازد و انکار نمی‌کند.

[2]. ابان بن تغلب از امام صادق (ع) گزارش می‌کند که حضرت فرمود: «دیه یهودی، نصرانی و مجوسی، همان دیه مسلمان است».

[3]. امام صادق (ع) به گزارش زراره فرموده است: «هر کس را که پیامبر (ص) در ذمّه خویش قرار داده، دیه‌اش کامل است. زراره می‌گوید: پرسیدم کافران امروز چطور؟ امام صادق (ع) فرمود: چه کسی به اینان ذمّه عطا کرده است»؟

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org