|
ب) تساوی دیه زن و مرد
با وجود اینکه نصفبودن دیه زن، مشهور و بلکه ادعای اجماع بر آن شده است، ولی دیدگاههای مخالف صریح و غیر صریحی نیز وجود دارد که به آنها اشاره میشود: 1. مرحوم «مقدس اردبیلی»، مسأله نصفبودن دیه زن را بهگونهای طرح کرده که گویی چندان اعتقادی به استحکام دلایل آن نداشته است. وی در شرح عبارت «علّامه» در «ارشاد» که دیه زن را نصف دیه مرد دانسته است، میفرماید: «گویا دلیل آن اجماع و اخبار است که قبلاً از آنها یاد شد». 2. «آیتالله صانعی» نیز در پاسخ استفتایی نوشتهاند: «به نظر اینجانب دیه خطا و شبه عمد زن با مرد مساوی است؛ قضاءً لإطلاق أدلّة الدّیة و عدم الدلیل علی التّقیید (صانعی، 1377، ص515). 3. «آیتالله جنّاتی» نیز دیه زن و مرد را برابر میدانند. 4. «آیتالله مکارم شیرازی» نیز معتقدند علّت عدم برابری دیه زن و مرد، مسائل اقتصادی است (که معمولاً مردان نانآور خانواده میباشند) و نه تفاوتهای انسانی و به همین دلیل، موضوع را قابل بحث و تأمّل دانستهاند.[1] 5. «آیتالله موسوی بجنوردی» و «محقق داماد» هم، نظری شبیه به دیدگاه «آیتالله مکارم شیرازی» دارند (همان). --------- [1]. ناصریان، سید علیرضا، «برابری یا عدم برابری دیه زن و مرد»، (اینترنت، خبری شباویز).
|