Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: مصاحبه ها
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: حضرت آیت الله العظمی صانعی در مصاحبه با دبیر سرویس خاورمیانه و افریقاى هفته نامه اكونومیست لندن
حضرت آیت الله العظمی صانعی در مصاحبه با دبیر سرویس خاورمیانه و افریقاى هفته نامه اكونومیست لندن نشریه اكونومیست لندن از جمله پرتیراژترین نشریات دنیاست كه بیش از یك میلیون نسخه تیراژ دارد و در تمام جهان توزیع مى شود. در مسائل اقتصادى از اقتصاد بازار آزاد حمایت مى كند و در مسائل اجتماعى مشى لیبرالى دارد. دبیر بخش خاورمیانه و افریقائى این نشریه در گفتگو با آيت اللّه العظمى صانعى در مورد مسائل مختلفى در زمینه احكام و سیاست اسلامى گفتگو كرد.

آيت اللّه العظمى صانعى در پاسخ به پرسش دبیر سرویس خاورمیانه و افریقاى اكونومیست، در زمینه كیفیت اعتقادات دینى میان مردم، در حال حاضر فرمودند: اعتقاد مذهبى ممكن است از نظر كمیّت كاهشى یافته باشد اما از نظر كیفیّت در سطح بالایى است چون این اعتقادات آزادانه و از روى شعور بدست آمده است.

ایشان با بیان اینكه انقلاب اسلامى جامعه سالم ترى را در زمان امام ایجاد كرد تأكید كردند:

به هر حال طبیعى است كه در هر انقلابى با گذشت زمان ضعفها ونقصانها و شكستهایى بروز مى یابد و سطح انقلاب و جامعه مقدارى اُفت مى كند اما در زمان امام خمینى(سلام اللّه علیه) مسیر جامعه رو به كمال بود. اما اگر انسانهایى كه كاملا مورد توجه و تصدیق امام بوده اند و یا كسانى كه امام را خوب شناخته اند از فكر و اندیشه آنها استفاده بشود و جامعه در مسیر فكر آنها قرار بگیرد، امید برگشت جامعه رو به كمال همچون زمان امام وجود دارد .

آيت اللّه العظمى صانعى با تأكید براینكه در گذشت امام ضربه اى جبران ناپذیر به ملت ایران بود، تصریح كردند: ملت ما به دنبال جبران آن ضربه هستند وبه همین دلیل هم با مشكلاتى مواجه مى شوند.

ایشان راه نجات ملت را در قانونى و اجرایى شدن اندیشه ها و افكار علاقه مندان و پیروان و دوستاران حقیقى امام برشمردند و در مقام مثال افزودند: در زمان امام انتخابات با حضور بالاى 80 در صدى مردم برگزار مى شد اما در سالهاى اخیر با كاهش حضور مردم در انتخابات مواجه شده ایم.

آيت اللّه العظمى صانعى در پاسخ به پرسش بعدى در خصوص زوایه دید آيت اللّه سیستانى به حكومت اسلامى در عراق در این میان، با ابراز ارادت نسبت به ایشان و بیان اینكه آيت اللّه را انسانى وارسته و مدبر مى دانند، افزودند: ایشان و برخى دیگر از علما به مبنایى براى تعریف دولت معتقدند كه حكومت بر اساس موازین اسلام و با متدها وروشهاى اسلامى باید اجرا شود و مجریان هر كس كه باشند تفاوت نمى كند. بنا براین الزامى ندارد كه رهبرى و مجریان روحانى باشند. اساس فكرى آنها این است كه حكومت باید حافظ و مجرى امنیّت و عدالت و آزادى باشد و روشها و موازین اسلام پیاده گردد و البته با رأى مردم همراه باشد.

بطور كلّى مبناى آقاى سیستانى و مرحوم آقاى خوئى در حكومت با مبناى امام خمینى تفاوت دارد، اما این تفاوت باعث جدایى صاحبان این دو فكر نیست و لذا وقتى حاج آقا مصطفى در نجف فوت مى كند، امام از آقاى خوئى مى خواهد كه بر او نماز بخواند.

آيت اللّه العظمى صانعى در پاسخ به پرسش دیگرى در خصوص تفاوت میان شیعه و سنى با اشاره به اینكه در مقام عمل و حكومت كردن و سیاست میان علماء شیعه و اهل سنت اختلاف فاحش وجود ندارد تأكید كردند: امروزه كه بشریّت به حاكمیت مردم و دموكراسى معتقد شده، روشن است كه تمام مسلمانها اینگونه حكومت را مى پذیرند و اختلافات آنها در عبادتها وكارهاى فردى است كه ربطى به حكومت ندارد.

در بخش دیگرى از این گفتگو آيت اللّه العظمى صانعى در خصوص احكام فقهى خویش در مورد سن بلوغ دختران، تساوى خونبهاى زن و مرد و حقوق زن و امتیازات زنان و همچنین احكام تقلید، سنگسار و اثرات اجتماعى هر یك از اینها توضیحاتی فرمودند.معظم لهسپس افزودند :این نو آوریهاى اصیل به مثابه تلاش و حركت در راهى بود كه مردم با حقایق و لطافت هاى اصیل دین بیشتر آشنا شوید و بدون اكراه به اسلام رو آورند.بعد از آن مسائل بسیار عمیق ومفیدتر نیز بحث و مطرح شد كه امروز در حوزهاى علمیه مطرح شده و طرفدران بسیار زیادى دارد ـ مثل مسئله برابرى خونبهاى زن و مرد و برابرى خونبهاى همه انسانهایى كه محترم هستند، یعنى مذهب و ملّیت و نژاد در تعین حقوق و خونبها مؤثر نیست. از نظر اسلام، در قوانین جزایى مجازات زن و مرد و مسلمان و غیر مسلمان برابر است البته در اسلام در بعضى موارد مجازات زنها سبكتر قرارداده شده است، اگرچه متأسفانه قانون جزایى بر خلاف این نظر است، ولى اگر امام خمینى(سلام اللّه علیه) در قید حیات بود، این فتوا مبناى قانونى پیدا مى كرد.

همچنین مامعتقدیم زن مى تواند هر سمتى داشته باشد، مى تواند مرجع دینى باشد، مى تواند رهبر و رئیس جمهور و... هم بشود.معیار صلاحیّت است و قدرت اراده كار وشایستگى تدبیر امور. امّا در مورد شكل اجرایى مجازات هایى نظیر سنگسار نیز دو نظر وجود دارد:1 ـ برخى از بزرگان معتقدند این حدود و برخى از مجازاتهاى سنگین مربوط به زمان پیامبر و ائمه و امام عصر(عج) است و در زمان غیبت مجازات باید غیر از اعدام باشد .نظر دیگر كه بنده به آن معتقد هستم این است كه آئین دادرسى اینطور مجازاتها مثل سنگسار مشكل است و با آئین دادرسى نمى توان اینگونه جرمها را اثبات كرد، این جرائم به سادگى و راحتى هم اثبات نمى شوند و لذا فقط باید مجازات را غیر از اعدام و سنگسار در نظر گرفت و آنرا اجرا كرد.البتّه این بحث غیر از مسئله آدم كشى است و اگر كسى آدم كشت او را اعدام مى كنند، قصاص مى كنند، یعنى مقابله به مثل مى كنند.ایشان در آخرین بخش از سخنان خود در این گفتگو با تأكید بر اینكه جوانان و ملت ایران همچنان مذهب خود را دوست دارند تصریح كردند:ملت ایران هنوز براى شخصیت امام خمینى(سلام اللّه علیه)، افكار و سخنان آن مرحوم ارزش قائل است.

مسئله سن بلوغ دختران حدود 15 سال قبل به عنوان یك نظر دینى داده شد آنهم با رعایت تمام اصول و روشهاى استنباط احكام دینى.

تاریخ: 1383/9/12
بازدید: 14695



....

نام
پست الکترونيکي
وب سایت http://
نظر
کد امنیتی کد امنیتی
کد امنیتی


کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org