Loading...
چهارشنبه 28 آذر 1397 - الاربعاء 11 ربيع الثاني 1440
بهتر این است که آنچه از ابی عبدالله (ع) می تواند جامعه را جذب کند، آنها را برای جامعه بیان کنیم، عزادران باید برای محرم و ایام تاسوعا و عاشورا آماده شوند و هر طوری که می توانند عزاداری کنند و ذکر مصیبت بخوانند، زمزمه کنند حتی اگر تنها باشند و از آن چیزی که در کربلا بوده است خارج نشوند
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: اخبار
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: صدیقه شکوری‌راد: چرا زن‌ستیزترین قرائت از دین باید مبنای قانون قرار بگیرد؟
همایش چالش های حقوق زنان در فقه -تهران/گزارش امتداد از نشست چالش‌های حقوق زنان در فقه؛ محمد جعفرى: صدیقه شکوری‌راد: چرا زن‌ستیزترین قرائت از دین باید مبنای قانون قرار بگیرد؟

نشست تخصصی فقه‌پژوهی با موضوع چالش‌های حقوق زنان در فقه پنجشنبه گذشته با حضور اندیشمندان، دین‌پژوهان، محققین فقهی در حوزه زنان و چهره‌هایی نظیر آیت‌الله موسوی بجنوردی، شهیندخت مولاوردی، معصومه ابتکار، علی شکوری‌راد، اشرف بروجردی، اولاد قباد، طیبه سیاوشی، زهرا شجاعی، محسن آرمین، محسن رهامی،حجه الاسلام فاضل میبدی در پژوهشگاه امام خمینی برگزار شد.

بنا بر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، دو نشست دیگر نیز در هفته‌های آتی در ادامه این سلسه جلسات فقه پژوهی در حوزه زنان در شهرهای مشهد و قم برگزار خواهد شد. در مقالات ارائه شده در این نشست به آرا و اندیشه‌های فقهایی نظیر آیت‌الله‌‌العظمی صانعی و آیت‌الله‌جناتی و نیز پاره ای از نواندیشان دینی پرداخته شد و برخی از محققین حوزه مطالعات فقهی زنان با اشاره به اهمیت عقل، عدالت و آموزه های قرآنی درباره برابری زن و مرد ازجهات مختلف و طرح موضوعات، مسائل مبتلابه و چالش‌های موجود ضرورت و امکان حل آنها را در چاروچوب تفکر دینی و فقهی مطرح کردند.

آیت‌الله‌صانعی به مباحثی چون دیه، قوانین حاکم بر طلاق، شهادت زنان، سن بلوغ، اجازه پدر برای ازدواج دختر پرداخته و فتاوای جدیدی را که با مقتضیات و مناسبات اجتماعی ما هماهنگی بیشتری دارند با استفاده از روش فقهی رایج مطرح کرده اند اما متاسفانه این فتاوا مبنای وضع قوانین قرار نمی گیرند.

بنای این نشست بر این بود تا در ادامه کوشش‌های آیت‌الله صانعی، مسائل، چالش‌ها و مشکلات فقهی و قانونی حوزه زنان مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته و تفسیر روشنی از آن ارائه شود. در همین رابطه، صدیقه شکوری‌راد، عضو دفترسیاسی و رئیس کمیسیون مطالعات حزب اتحاد ملت، ضمن اشاره به مسائل مطرح شده در این نشست در گفت‌وگو با امتداد اظهار داشت: آیت‌الله‌‌العظمی صانعی، نگاه نویی به تفاسیر فقهی و دینی حوزه زنان داشته و توانسته تصویر روشن‌تری از این مبانی و روش استنباط از منابع را در حوزه مورد اشاره در معرض افکار متخصصین و عموم قرار دهد.

به عنوان نمونه، ایشان در بحث پرداختن به روایات و متن صریح قرآن، هر روایتی را که با کتاب وحی و آموزه های قرآنی یا با عدالت به عنوان یک اصل اساسی سازگار نیست را صراحتا رد کرده و اساسا نگاه بدیعی را به فراخور مقتضیات زمانی و اجتماعی خاص از دین ارائه می‌دهند. وی افزود: در مقالات ارائه شده به درستی تاکید شده بود که ما باید باورهای بنیادین خود را اصلاح کرده و در روش‌های فقهی‌مان نیز به فراخور دانش روز، بازنگری کنیم. این فعال حوزه زنان ضمن اشاره مجدد به مباحث مطرح شده در این نشست، یادآور شد: آیت‌الله‌صانعی به مباحثی چون دیه، قوانین حاکم بر طلاق، شهادت زنان، سن بلوغ، اجازه پدر برای ازدواج دختر پرداخته و فتاوای جدیدی را که با مقتضیات و مناسبات اجتماعی ما هماهنگی بیشتری دارند با استفاده از روش فقهی رایج مطرح کرده اند اما متاسفانه این فتاوا مبنای وضع قوانین قرار نمی گیرند.

شکوری‌راد تصریح کرد: این دیدگاه زن را به عنوان موجودی ضعیف و تحت سلطه و سیطره مردان ندیده و موضعی برابر و مستقل از مردان را برای آنلن تعریف می‌کند. رئیس کمیسیون مطالعات زنان حزب اتحاد ملت تاکید کرد: باید همه این اصل را بپذیریم که منابع دینی با استفاده از روش علمی استنباط همچنان دارای قرائت‌های مختلفی هستند و ترجیح یک قرائت بر سایر تفاسیر پذیرفته نیست. بر این اساس، باید با استفاده از حجت درونی یعنی عقلانیت معاصر خود، بازترین قرائت‌ها را انتخاب و برمبنای آن عمل کنیم تا پاسخگوی چالش‌ها به صورت جدی و عملی باشیم.

باید پذیرفت که قرائت‌های زیادی از دین وجود داشته که همه به یک میزان و به صورت برابر با هم، اسلامی هستند. بر این اساس، چرا باید تنگ‌ترین و زن‌ستیزترین تفاسیر را مبنای قانون قرار دهیم و چرا نباید بازترین این قرائت‌ها مبنای قانون باشند؟
وی ادامه داد: مثلا وقتی یکی از فقها بر این اعتقاد بوده که تعدد زوجات جایز نیست و در مقابل فقیهی دیگر، عکس این اعتقاد و استنباط را دارد، دلیلی وجود ندارد که یک قول را مبنا قرار داده و قول دیگر را رد کنیم. ما با رها شدن از تسلط یک تفکر ولو غلبه تاریخی داشته اما ناکارآمد است راه را بر قرائت‌های فقی و دینی جدیدی باز می کنیم که می توانند به ما در حل بسیاری از مشکلات جامعه کمک کنند. این استاد دانشگاه و فعال حوزه زنان در پایان نیز خاطرنشان کرد: باید پذیرفت که قرائت‌های زیادی از دین وجود داشته که همه به یک میزان و به صورت برابر با هم، اسلامی هستند. بر این اساس، چرا باید تنگ‌ترین و زن‌ستیزترین تفاسیر را مبنای قانون قرار دهیم و چرا نباید بازترین این قرائت‌ها مبنای قانون باشند؟

وی همچنین از زنان پژوهشگر جوانی که مقالات قابل توجهی ارائه کردند تقدیر کرد و حضور علمی زنان را در این حوزه بسیار مفید و موثر دانست.

تاریخ: 1397/9/11
بازدید: 349



....

نام
پست الکترونيکي
وب سایت http://
نظر
کد امنیتی کد امنیتی
کد امنیتی

  • کانال رسمي دفتر حضرت آيت الله العظمي صانعي در تلگرام
  • پاسخگویی به مساائل حج و سوالات شرعی