Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: محرّمات اعتکاف

محرّمات اعتکاف

(س66) انجام چه كارهايي در اعتكاف حرام است؟

ج ـ پنج چيز بر معتكف حرام است، ليكن احتياط مستحب در ترك همه محرّمات احرام[1] است:

1ـ امور شهويّه مربوط به زنان؛ مانند آميزش و لمس كردن و بوسيدن؛

2ـ استشمام بوهاي خوش و ياگياهان خوش بو و لذّت بردن از آنها؛

3 ـ استمنا؛

4 ـ خريد و فروش، بلكه مطلق تجارت، بنابر اَحوط؛

5 ـ مجادله و مباحثه براي كوبيدن طرف و غلبه بر او.

(س67) آيا درحال اعتکاف بوييدن عطريّات و گياهان خوشبو براي لذّت بردن، حرام است يا اگر لذّت هم نبرد جايز نيست؟

ج ـ اگر براي لذّت بردن باشد حرام است.

(س68) اگر در اعتکاف معامله‌اي انجام دهد، آيا آن معامله صحيح است ؟

ج ـ معامله صحيح است، اگر چه اعتکافش هم باطل مي‌شود.

(س69) آيا در صورت نياز و ضرورت مي‌توان در اعتکاف خريد فروش کرد؟ آيا در اين امور توکيل يا نقل به غير جهت بيع، لازم است‌؛ يعني به شخص ديگري وکالت دهد تا از طرف او خريد و فروش کند يا به غير خريد و فروش، مثلاً با قرض يا بخشش نقل و انتقال کند؟

ج ـ اگر ضرورت عرفي براي نفس اعتکاف باشد و توکيل و يا نقل به غير بيع ممکن نباشد، مانعي ندارد؛ امّا اگر ضرورت براي غير اعتکاف باشد اين ضرورت مجوّزي براي ارتکاب آن نمي‌باشد.

(س70) اشتغال به امور دنيوي مثل خياطي و... در زمان اعتكاف چه حكمي دارد؟

ج ـ اگر براي امور دنيوي باشد بايد ترك شود، و بايد بين اعتكاف در مسجد با ماندن در خانه و زندگي فرق باشد و حكمت اعتكاف دور شدن از مسايل زندگي و ارتباط زيادتر با خالق است.

(س71) چه كارهايي باعث باطل شدن اعتكاف مي‌شوند؟

ج ـ ترك شروط ذكر شده در جواب سؤال «يک» موجب بطلان اعتكاف است؛ و همچنين انجام بعضي از محرمات مانند جماع و لمس و بوسيدن با شهوت هم باعث فساد و بطلان اعتكاف است.

(س72) کدام يک از موارد زير به صحّت اعتکاف ضرر مي‌زند؟

الف ـ غصب کردن جاي معتکفين،

ب ـ در حال اعتکاف لباس غصبي پوشيدن،

ج ـ غصبي بودن زمين مسجد،

د ـ غصبي بودن فرش مسجد.

ج ـ اگر چه تصرّف در مال غصبي حرام است، امّا در کلّيه موارد به صحّت اعتکاف ضرر نمي‌رسد.

(س73) ارتکاب کدام يک از محرّمات اعتکاف، اعتکاف را باطل مي‌کند؟ اگر يکي از محرّمات اعتکاف را سهواً مرتکب شود به صحّت اعتکاف ضرري وارد مي‌کند؟

ج ـ همه محرمات اگر عمداً انجام گيرد موجب بطلان اعتکاف نيز هست، امّا اگر سهواً انجام گيرد احتياط در اتمام و قضا اعتکاف واجب معيّن است، و از سر گرفتن اعتکاف در غير واجب معيّن اگر در دو روز اوّل باشد، و اتمام و از سر گرفتن اعتکاف اگر در روز سوم باشد.

(س74) اگر زني را که معتکف است، طلاق رجعي دهند تکليفش چيست ؟ اعتکاف او چه حکمي دارد ؟

ج ـ بايد به اعتکافش ادامه دهد و اعتکافش صحيح است.

(س75) حکم طلاق و ازدواج درحال اعتکاف چيست؟

ج ـ في حدّ نفسه مانعي ندارد، اما با توجه به اين‌که احتياط مستحبّ در ترک محرّمات اِحرام در حال اعتکاف است مکروه است، چون احتياط در ترک محرّمات اِحرام بود.

(س76) اگر درحال اعتکاف واجب، سهواً يا عمداً جماع کند، درمورد قضا يا اعاده اعتکاف، تکليف چيست؟ اگر اعتکاف مستحبّ باشد حکم چگونه است؟

ج ـ اگر عمداً جماع کند اعتکافش باطل است، و اگر واجب معيّن باشد بايد قضا کند، و اگر واجب غير معيّن باشد بايد اعتکاف را از اوّل آغاز نمايد؛ اگر اعتکاف مستحبّ باشد و بعد از اکمال دو روز اوّل باشد بايد قضا نمايد، و امّا اگر قبل از اتمام دو روز اوّل باشد نبايد قضا نمايد، و امّا اگر سهواً جماع نمايد از جواب 73 معلوم شد.

(س77) اگر يکي ديگر از محرّمات اعتکاف غير از جماع را عمداً يا سهواً انجام دهد و نيز در مورد لمس کردن و بوسيدن با شهوت که از روي سهو باشد، در هريک از موارد زير حکم چيست؟

الف ـ اگر اعتکاف واجب معين باشد،

ب ـ اگر اعتکاف واجب غير معين باشد،

ج ـ اگر اعتکاف مستحبّ باشد و در دو روز اول مرتکب يکي از محرّمات مورد سؤال شود،

د ـ اگر اعتکاف مستحبّ باشد و در روز سوم مرتکب يکي از محرّمات مورد سؤال شود.

ج ـ فرقي بين جماع و غير آن از محرّمات نيست و پاسخ از جواب 73 معلوم است.

(س78) در اعتكاف مستحبّ اگر روز سوم يكي از مفسدات اعتكاف از شخص سربزند، آيا قضاي آن را بايستي بجا آورد؟

ج ـ با فرض اِفساد در روز سوم قضاي آن واجب است.

(س79) آيا واجب است که قضاي اعتکاف را فوراً به جا آورد؟

ج ـ واجب نيست.

(س80) اگر کسي نذر کند ايّام معيّني را معتکف باشد و از آن ايّام معيّن تخلّف نمايد، آيا قضا بر او واجب است ؟

ج ـ آري قضا بر او واجب است.

(س81) اگر شخص معتکف در اثناي اعتکاف واجب ـ به نذر يا مثل آن ـ بميرد آيا قضاي آن بر وليّ او واجب است؟

ج ـ قضاي اعتکاف بر وليّ واجب نيست.

(س82) اگر اعتکاف واجب يا مستحبّ را با جماع باطل کند، کفّاره بر او واجب است؟ آيا ارتکاب اين عمل در شب يا روز، فرقي در حکم ايجاد مي‌کند؟ آيا ارتکاب اين عمل در دو روز اول يا روز سوم، فرقي در حکم ايجاد مي‌کند؟

ج ـ آري در اعتکاف واجب، کفّاره بر او واجب مي‌شود، و اگر در ماه مبارک رمضان و يا قضاي روزه رمضان باشد و بعد از زوال باشد، دو کفّاره بر او واجب مي‌شود؛ و امّا اگر اعتکاف مستحبّ باشد و قبل از اتمام دو روز اوّل باشد کفّاره واجب نيست، اگر چه احتياط مستحبّ در دادن کفّاره است.

(س83) آيا براي اداي کفّاره، اولويّتي در موارد کفّاره ـ آزاد کردن برده، دو ماه روزه گرفتن، 60 فقير را اطعام کردن ـ وجود دارد؛ يعني بهتر باشد که مثلاً 60 روز روزه بگيرد و اگر نتوانست مورد ديگر را انجام دهد؟

ج ـ اگرچه در کفّاره مخيّر است، امّا احتياط مستحبّ در ترتيب کفّاره است.

(س84) آيا باطل کردن اعتکاف به وسيله جماع و ساير محرّمات، کفّاره دارد؟ اگر کفّاره دارد، آيا مثل کفّاره ماه مبارک رمضان است؟

ج ـ فقط اِفساد اعتکاف با جماع، کفّاره دارد و کفّاره آن مانند کفّاره ماه رمضان است.

(س85) اگر نذر کند درماه مبارک رمضان معتکف شود، سپس در ماه مبارک رمضان روزه خود را با جماع باطل کند، چند کفّاره براو واجب مي‌شود؟

ج ـ سه کفّاره بر او واجب مي‌شود.

(س86) اگر روزه قضا را در هنگام اعتکاف واجب بگيرد و سپس روزه خود را بعد از ظهر باطل کند، چند کفّاره بر او واجب است؟ اگر اعتکاف مستحبّ باشد، حکم چگونه است؟

ج ـ اگر با جماع باطل کند دو کفّاره، و با غير جماع يک کفّاره، و در اعتکاف مستحبّ فقط يک کفّاره است.

--------------------------------------------------------------------------------

[1] . محرّمات اِحرام عبارتند از :

الف ـ محرّمات مشترک بين مرد و زن : 1. شكار حيوان صحرايي
2. آميزش و كامجويي جنسي 3. عقد ازدواج و گواه شدن بر عقد ازدواج 4. استمنا 5. استعمال بوي خوش 6. سرمه كشيدن 7. نگاه كردن در آينه 8. فسوق 9. جدال 10. كشتن حشرات ساكن در بدن 11. انگشتر به دست كردن به قصد زينت 12. روغن ماليدن به بدن 13. ازاله مو از بدن خود يا ديگري 14. بيرون آوردن خون از بدن 15. ناخن گرفتن 16. كندن دندان 17. كندن و بريدن درخت يا گياهي كه در حرم روييده 18. سلاح در برداشتن.

ب ـ محرّمات ويژه مردان : 1. پوشيدن لباس دوخته 2. پوشيدن جوراب، چكمه،گيوه و كفش 3. پوشانيدن سر4. سايه قراردادن بالاي سر خود.

ج ـ محرّمات ويژه زنان : 1. پوشيدن زيور به قصد زينت
2. پوشانيدن صورت.

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org