Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: ب) روایات ناصبی بودن مخالفین

ب) روایات ناصبی بودن مخالفین

مرحوم محقق بحرانی(ره) در ردّ این کلام مرحوم مقدس اردبیلی(ره) که خون و مال مخالفین را محترم می‌داند،[1] آورده است: «إنّ الأخبار قد جوّزت قتله و أخذ ماله مع الأمن و عدم التقیة، ردّاً علیه و علی أمثاله ممّن حکم بإسلامه»؛[2]

«روایات، کشتن و گرفتن مال مخالف را در حال امنیت و عدم تقیّـه تجویز کرده است؛ برخلاف مقدس اردبیلی و امثال او که حکم به اسلام مخالف داده‌اند».

سپس روایاتی را می‌آورد که در آن جان و مال ناصبی، غیر محترم و مهدور شمرده شده است و در ادامه می‌افزاید:

اگر گفته شود: اکثر این روایات درباره ناصبی است و بنابر قول مشهور ناصبی أخصّ از مخالف است، پس این روایات حجتی بر ادعای شما نیست، خواهیم گفت: این تخصیص (ناصبی به عده‌ای خاص که تعریفی خاص در لغت و عرف و اصطلاح دارد) توسط متأخرین مصطلح شده؛ وگرنه در لسان روایات و کلام قدمای اصحاب مراد و منظور از ناصبی همان مخالف غیر مستضعف است.[3]

در ادامه، وی بر این ادعا که مخالف و ناصبی یکی است، به چند روایت تمسک می‌کند که در زیر به بررسی آن خواهیم پرداخت:

1ـ روایت مستطرفات سرائر که در آن از حضرت امام هادی(ع) سؤال می‌شود: آیا در امتحان (شناخت) ناصب به بیشتر از مقدم دانستن جِبت و طاغوت و اعتقاد به امامت آن دو نیازی هست؟ و حضرت در جواب فرموده‌اند: «من کان علی هذا فهو ناصب»؛[4]

«هر کس بر این (اعتقاد) باشد، ناصب است».

محقق بحرانی گفته است: این روایت صراحت دارد در این‌که مظهر نصب و عداوت قول به امامت خلیفه اول و دوم است.

2ـ روایت عبدالله بن سنان از امام صادق(ع):

لیس الناصب من نصب لنا ـ أهل البیت ـ لأنّک لا تجد أحداً یقول: إنّی أبغض محمّداً و آل محمّد(ص)، و لکنّ الناصب من نصب لکم و هو یعلم أنّکم تتولّونا و أنّکم من شیعتنا؛[5]

ناصب کسی نیست که با ما اهل بیت دشمنی کند، بلکه کسی است که با شما دشمنی کند و می‌داند که شما از ما پیروی می‌کنید و شما از شیعیان ما هستید.

3ـ روایت معلّی بن خنیس که شبیه همین روایت است از امام صادق(ع):

... ولکنّ الناصب من نصب لکم و هو یعلم أنّکم تتولّونا و تبرؤون من أعدائنا؛[6]

... ولی ناصب کسی است که با شما دشمنی کند و او می‌داند که شما از ما پیروی می‌کنید و از دشمنان ما برائت می‌جوئید.

محقّق بحرانی پس از نقل این روایات افزوده است: ناصب در روایات این‌گونه تفسیر شده است و احکامی چون نجاست، عدم جواز ازدواج با آنها، حلّیت مال و خون و امثال آن از این روایات استفاده می‌شود. و ناصب عبارت است از مخالف، به جز مستضعفین از آنها. و این‌که به گروه خاصی از مخالفین ناصب گفته شود، صرف یک اصطلاح است که دلیلی از روایات بر آن نمی‌توان یافت بلکه روایات در ردّ این ادعا بسیار روشن است.[7]

----------

[1]. مجمع الفائدة والبرهان 8: 78.

[2]. الحدائق الناضرة 18: 155.

[3]. همان: 157؛ «فإن قيل: إنّ أكثر هذه الأخبار، إمّا تضمّن الناصب، و هو ـ على المشهورـ : أخصّ من مطلق المخالف، فلا تقوم الأخبار حجّة على ما ذكرتم! قلنا: إنّ هذا التخصيص قد وقع اصطلاحاً من هؤلاء المتأخّرين، فراراً من الوقوع في مضيق الإلزام، كما في هذا الموضع و أمثاله، و إلّا فالناصب حيثما أطلق في الأخبار و كلام القدماء، فإنّما يراد به المخالف، عدّ المستضعف.

[4]. السرائر 3: 583؛ و وسائل الشیعة 29: 133، کتاب القصاص، أبواب قصاص النفس، باب 68، حدیث4.

[5]. وسائل الشیعة 29: 133، کتاب القصاص، أبواب قصاص النفس، باب 68، حدیث 3.

[6]. وسائل الشیعة 29: 132، کتاب القصاص، أبواب قصاص النفس، باب 68، حدیث 2.

[7]. الحدائق الناضرة 18: 158ـ 157؛ «فهذا تفسير الناصب في أخبارهم، الذي تعلّقت به الأحكام؛ من النجاسة، و عدم جواز المناكحة، و حلّ المال والدم و نحوه، و هو عبارة عن المخالف مطلقاً عدا المستضعف، كما دلّ عليه استثناؤه في الأخبار. و ما ذكروا من التخصيص بفرد خاصّ من المخالفين مجرّد اصطلاح منهم، لم يدلّ عليه دليل من الأخبار، بل الأخبار في ردّه واضحة السبيل».

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org